Nyheter sda

Publicerad den november 11th, 2014 | av Jabbar Ziadi

0

Läs som PDF  Ladda ner som PDF

Läsinlärningsmetoder

Hur ska lärare då välja en läsinlärningsmetod som ska passa alla elever i klassen? Valet av metod är inte alltid lätt och självklart för en lärare. Det är viktigt att läraren kan formulera sin kunskapssyn och är medveten om vilken teori/vilka teorier som ligger till grund för lärarens läsinlärningsmetoder.(Ejeman och Molloy, 1997).

أن القراءة هي عملية مهمتها إيجاد الرابط ما بين الرموز الكتابية (أي لغة الكتابة) ولغة التحدث (الكلام). شهدت السنوات القليلة الأخيرة تغييرات في طرائق تعليم القراءة للمبتدئين. وتشير الابحاث التربوية بأن تطور القراءة في المراحل الأولى يعتمد على القدرات والمهارات اللغوية والذهنية. كما أن إيجاد طريقة تعليم تلائم جميع التلاميذ يعتبر من الإمور الصعبة جداً التي يواجهها التربوي.

توجد اليوم ثلاث تستخدم في تعليم مبادئ القراءة و الكتابة.

ـ الطريقة الجزئية (التركيبية)

ـ الطريقة الكلية (التحليلية)

ـ الطريقة التوليفية

للمزيد افتح الرابط التالي:

https://www.youtube.com/watch?v=QWMdgO5DSQw

 


Om författaren

avatar

är huvudansvarig över utgivningen på allt som finns här på Arabiska Skolan
Jabbar har sin bakgrund inom utbildning tack vare en lång karriär inom undervisning där han har jobbat som lärare och senare som adjukent på flera skolor och högskolor.

Jabbar började sin karriär som lärare i Irak redan 1974, då undervisade han naturämnen.
I början av 2000-talet, började Jabbar som modersmålslärare i Huddinge Kommen och har arbetat där sen dess.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Back to Top ↑

  • Gilla oss på Facebook